donderdag 7 mei 2015

Sportmaatje



Soms heb je van die dagen dat je je alleen beweegt van de bank, naar de koelkast, het toilet en weer terug, in willekeurige volgorde. Eigenlijk zou je gaan sporten, maar je krijgt jezelf er nou eenmaal niet toe gezet. En als de dag weer voorbij is, jij in bed ligt, dan denk je misschien: 'had ik nou maar even gesport.'. No offence, want ik vind echt niet dat je elke dag moet/hoeft te sporten, maar stel dat deze situatie zich wel eens bij jou voordoet.

Zelf herken ik mij er wel in, dat ik mijzelf soms voorneem om te gaan sporten, maar de uren gaan voorbij en uiteindelijk lig ik in bed zonder te hebben gesport. Gelukkig heb ik dit niet altijd en lukt het mij soms prima mijzelf een schop onder de ass te geven en ga ik lekker naar de sportschool. Maar soms lukt dit niet en ben ik erg blij met mijn sportmaatje(s), namelijk twee vriendinnen van mij en mijn vriend. Meestal kan een van hun wel met mij sporten waardoor ik ook wel moet! Doordat er een afspraak staat om te sporten ben ik minder snel geneigd om niet heen te gaan. Je wilt immers niet een flater slaan bij je vriendinnen en zij hebben het echt wel door wanneer je met een slap excuus komt aanzetten. Dus ook al heb ik dan geen zin, als die afspraak staat ga ik toch heen en stel ik mij er die dag ook op in om heen te gaan. Mocht mijn sportmaatje dan op het laatst afzeggen dan ga ik zelf uiteindelijk meestal wel heen, omdat ik mij er al zo op heb ingesteld. En vaak als ik dan aan het sporten ben, dan ben ik erg blij dat ik toch ben gegaan. Dat geweldige gevoel na het sporten is uiteindelijk waar ik het allemaal voor doe.


Maar sporten met iemand heeft nog meer voordelen. Zo ga ik altijd net iets harder, langer door of til ik met iets zwaardere gewichten op het moment dat er naar mij gekeken wordt. Noem het maar competitiedrang, maar zo haal ik net dat beetje meer uit mijzelf. En dan blijkt ook prima dat ik dat had volgehouden, soms ken je je eigen uithoudingsvermogen niet. 

Daarnaast is sporten met iemand ook quality time, socializen met vrienden.  Eigenlijke een win-win situatie, je vangt twee vliegen in een klap! Tegenwoordig komen wij al tijd te kort, we moeten namelijk van alles terwijl de dagen nog steeds maar 24 uur hebben. Dus als ik met een vriendin sport dan praten wij ondertussen ook. En nee dat is dan niet meer praten dan trainen, maar tegelijkertijd. Hé nog zo'n win win situatie, want je traint je uithoudingsvermogen er ook nog eens mee, HOPLA!

Maar dit betekent niet dat je alleen moet sporten als je een sportmaatje hebt, want alleen sporten kan ook heel leuk zijn en heeft ook gigantisch veel voordelen. Sporten is leuk, goed voor je en als je een sport doet die jij leuk vindt dan voel jij je er beter door. 

Waar gaat jouw voorkeur naar uit? Alleen sporten, samen of sport je niet? 

Liefs, 
Naomi 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen