maandag 18 mei 2015

Eerlijk zijn.



Als je wilt afvallen of beter wilt worden van een eetstoornis, dan moet je eerlijk zijn tegen jezelf. Je kunt geen  progressie verwachten als je maar half werk levert. Het cijfertje op de weegschaal gaat niet naar beneden of omhoog als jouw gedrag daar niet naar is. Je beter voelen over jezelf gebeurt niet als je liegt over hoe je je daadwerkelijk voelt, wat je eet en hoeveel je beweegt. Wil je afvallen dan moet je nou eenmaal meer verbranden dan dat je tot je neemt en wil je aankomen dan is dit andersom. Natuurlijk is het een veel groter geheel, maar dit is de basis, is dit er niet dan kun je jouw doel niet bereiken.




Dit geldt ook voor mij, want mijn doel had ik waarschijnlijk al veel eerder kunnen bereiken als ik in de constante flow van minder eten dan dat ik beweeg zat. Maar dit is niet in een constante flow gegaan, ik heb ook wel eens geen zin gehad om te sporten of at meer dan nodig was. Zulke dagen/momenten zijn ook niet erg als je jezelf maar weer herpakt, vraag je zelf af wat jouw doel is. Een slecht moment maakt geen slechte dag en een slechte dag maakt geen slechte week. Zelf schrijf ik nu op wat ik eet en hou ik bij of ik een goede dag heb gehad of niet. Dit houdt voor mij niet in dat ik geen chocolade meer eet, geen patat meer mag of elke dag sport. Nee, heb ik gevoelsmatig een goede dag gehad, heb ik netjes gegeten binnen mijn punten met een enkele punt meer en heb ik bewogen vandaag. Voorheen dacht ik altijd dat ik meer slechte dagen had dan dat ik eigenlijk heb, door het in een lijstje bij te houden heb ik het overzichtelijk en maak ik mij minder druk.

Maar deze eerlijkheid had ik niet altijd tijdens mijn eetstoornis, iets waar ik nu wel spijt van heb. Vaak hield ik mij niet aan mijn lijstje en gooide ik de helft van mijn eten alsnog weg. Als mensen vroegen hoe het met mij ging dan zei ik dat het goed ging, maar ondertussen voelde ik mij helemaal niet goed. De aversie tegen mijn lichaam duurt al jaren, terwijl dit minder lang had hoeven te duren als ik eerder met iemand was gaan praten. Niemand wil op zijn 80ste in een schommelstoel zitten, kijkend naar de foto's van vroeger en verdriet hebben om hoe je jezelf hebt gehaat.

Dus wil jij net als ik je doelen behalen, dan zullen wij eerlijk tegen onszelf moeten zijn. Maar ook eerlijk naar anderen toe. Dit hoeft echt niet tegen iedereen die je op straat tegenkomt, maar als mensen oprecht aan je vragen hoe het met je gaat, vertel ze hoe het met je gaat. Als je bent aangekomen of bent afgevallen terwijl het tegenovergestelde had moeten gebeuren, wees eerlijk tegen jezelf over hoe dat zo is gekomen. Je staat niet alleen in het proces en er zijn duizenden, zo niet miljoenen mensen ons voorgegaan dus wij kunnen het ook! Houd je doel voor ogen, maar vergeet ondertussen niet te genieten!

Liefs,
Naomi



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen