dinsdag 3 februari 2015

2015 mijn jaar?




Al vanaf 2011 zei ik dat dat jaar, mijn jaar zou worden. Dat is nu zo'n vier jaar geleden en in die vier jaar heb ik hele mooie dingen mogen meemaken. Ik heb geleerd, heb mijzelf ontplooid en ben dankbaar voor die jaren. Maar mijn doelen die ik toen gesteld had, heb in tussen nog niet gehaald. Zoals al vaker gezegd wilde ik mijn streefgewicht behalen, kunnen koken en taarten bakken en ik wilde steeds overgaan naar het nieuwe schooljaar (dit is wel gelukt!). Mooie doelen, maar niet concreet of SMART geformuleerd.




En daar begint het eigenlijk al, een doel zonder stappenplan en een eventuele plan B, C of plan Z, is moeilijk. Want waaraan kun je merken dat het doel is behaald en hoe kun je er stap voor stap komen? Daarom wil ik nu een concreet lijstje voor mijzelf maken en dan over 331 dagen kijken hoe dichtbij ik ben gekomen of dat ik mijn doelen heb behaald. Daarbij vind ik zelf ook wel dat het nu eens behaald moet worden, dit jaar met oud en nieuw wil ik eens origineel zijn. Geen goede voornemens voor 2016 of totaal andere dan de afgelopen jaren.


Laten we beginnen met de goede voornemens en dan maar meteen met de 'belangrijkste', datgene waar mijn hele blog om draait: op een gezond gewicht komen. Maar dan: Wat is een gezond gewicht? Aangezien ik niet in cijfertjes wil praten, probeer ik het zo goed mogelijk uit te leggen.
Gewicht en lengte worden altijd gekoppeld aan BMI. Als ik een gezond gewicht wil hebben dan is dat een gewicht tussen gewicht A en gewicht B, iets wat maar liefst 15 kilo van elkaar verschilt. Voor mijzelf wil ik op dit moment tussen gewicht A en gewicht B komen, zodat ik niet als ik ziek ben meteen richting een te laag gewicht ga of dat als ik de greep verlies weer richting overgewicht ga. Natuurlijk is iets anders nog veel belangrijk en dat is mij goed voelen bij dat gewicht. Dat kan dus ook eerder zijn dan het gewicht dat ik nu in mijn hoofd heb.
Het is belangrijk dat ik van mijzelf houd, ook nu, want als ik dat nu niet kan dan lukt het mij ook niet als ik op dat ene gewicht ben. Dus welk cijfer ook aan mijn lichaam is verbonden, zelf moet ik het een dikke 10 vinden!



Om op dit doel te komen moet ik natuurlijk stappen ondernemen. Want van dromen, blijven zitten en heel veel eten behaal ik dit doel niet. Als eerste wil ik op fiets naar mijn stage gaan. Ja ja jongens, ik word nog heel vaak gebracht naar het station, want ik ben totaaaaal geen ochtend mens. Maar de eerste stap is 's ochtends actief beginnen, dus ga ik op de fiets naar stage. En dat is echt niet zo heel ver, dus realiseerbaar!
Daarnaast wil ik minstens drie keer in de week sporten. Mijn plan is om na mijn stage gelijk door te fietsen naar de sportschool en vanuit daar naar huis. Aangezien ik mijzelf goed ken, ben ik bang dat als ik eerst naar huis ga, dat ik dan niet meer van de bank kom. Dus op fiets naar stage, vanuit stagen naar de sportschool en dan naar huis. Sporten vind ik heerlijk, het geeft mij energie en ik krijg er een goed gevoel van. Uiteindelijk wil ik proberen om vaker te sporten, maar nu eerst is de stap 3 keer in de week, aangezien ik nog niet eerder stage heb gelopen.

Naast het sporten, wil ik door blijven gaan met weight watchers. Als ik dit volg zoals het hoort en mij niet steeds laat gek maken als het even niet gaat zoals het moet OF juist denk o het gaat zo goed, ik kan wel wat minder doen, dan behaal ik hier resultaten mee. Dus elke dinsdag moet ik naar de cursus, want dat is een stok achter de deur en dan weet ik hoe het echt gaat. Als ik weg blijf, kan ik mijzelf wel voorhouden dat het zo goed gaat, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Weight Watchers heeft meerdere methoden, maar wat ik dan wil is drie keer in de week een telvrije dag doen. Zo leer ik mijn lichaam kennen, want ik vind het nog steeds moeilijk om te herkennen wanneer ik echt vol zit en wanneer mijn lichaam honger heeft. Deze dagen zijn er voor om te leren wat aangenaam verzadigd is. EN daarbij eet je gewoon heel gezond!

Dat is het wat betreft de campagne/operatie: Streefgewicht bereiken. En om mijzelf te blijven motiveren gebruik ik het mantra: een slecht moment, maakt geen slechte dag en een slechte dag maakt geen slechte week.


Ik geloof dat alles mogelijk is dit jaar. Want heel eerlijk? Ik heb het al eerder gedaan, ik ben al zo ver gekomen dat ik die andere helft ook kan halen! Zoals op onderstaande afbeelding te zien is, kom ik van ver. En dat ga ik niet zomaar op geven. Dit jaar komt er een vierde foto aan vast, de finish foto.

Van iemand met anorexia, naar overgewicht, naar een gezond gewicht. 


Liefs,
Naomi

Mijn andere goede voornemens komen snel aan bod, maar anders werd dit stuk wel erg lang!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen