maandag 3 maart 2014

Kleine tips die het allemaal hopelijk wat makkelijker maken 2#



Het eerste deel hiervan is al verschenen en kun je hier terugvinden. Het zijn kleine tips, soms echter grote tips waar ik zelf veel aan gehad heb, die jou kunnen helpen om een gezondere leefstijl na te streven. Echter, streef dit pas na wanneer dit echt nodig is. Sommige mensen willen graag afvallen, maar ga bij je zelf na of dit nodig is. Wil je dit omdat je denkt dat je dan mooier bent of wil je dit omdat het gezonder is voor jezelf? Want mooi ben je al, geloof mij!

Hier komt het tweede deel, met tips om een gezonde leefstijl wat makkelijker te maken.

6. Luister naar je lichaam. We kunnen eten wanneer we willen en vaak wat we willen. Soms eten we omdat we ons vervelen, eten we voor de televisie zo een zak chips leeg zonder door te hebben dat we eten of eten we tot we vol zijn. En dan achteraf hebben we spijt dat we zoveel hebben gegeten. Maar het komt  ook vaak genoeg voor dat we eigenlijk te weinig eten. Sommige mensen denken dat het helpt om weinig te eten als we willen afvallen, maar dit is juist heel slecht om te doen. Wanneer je dan wel weer gaat eten, dan slaat je lichaam het op als reserve en kom je juist aan in gewicht.
Het is moeilijk om naar je lichaam te moeten luisteren, want ook al ken ik wel lichaamstaal, dit dialect spreek ik ook niet altijd even goed.

Je kunt proberen om eerst iets te drinken wanneer je 'denkt' honger te hebben, want vaak lijkt dat signaal van je lichaam op elkaar. Mocht je daarna nog steeds honger hebben, eet dan iets. Zorg ook dat je minstens om de twee uur iets eet, om je lichaam aan de gang te houden. We zijn mensen die hebben nou eenmaal brandstof nodig om te functioneren. Je kunt dit indelen in drie hoofdmaaltijden en twee tussendoortjes en ook nog fruit of in zes kleine maaltijden. Maar eet, je bent de brandstof nodig.

7.Neem af en toe datgene wat je zo lekker vindt. Als ik goede genen zou hebben en zou kunnen eten wat ik wil zonder aan te komen, dan zou ik heel eerlijk gezegd eerder een lekkere stroopwafel omhuld in chocolade pakken dan een appel. Dan zou ik ook eerder ontbijten met pannenkoeken dan met een schaaltje yoghurt met havermout. Helaas heb ik die goede genen niet, maar dit betekent niet dat ik nooit een lekkere stroopwafel met chocolade mag eten of dat ik geen pannenkoeken mag eten. Wanneer je afvalt mag je heus jezelf wel eens 'trakteren', even een genotsmomentje voor jezelf. Nogmaals, je komt niet aan van een pannenkoek of van een bord patat dus geniet van die momentjes. Juist door het jezelf te ontzeggen, maak je het je voor jezelf er niet makkelijker op.

Sommige mensen die een gezonde leefstijl nastreven of al zo leven, genieten soms een hele dag van wat ze willen en noemen dit ook wel een cheatday. Hierdoor houden ze het makkelijker vol en weten ze dat er elke week een dag is waarop ze wat meer los kunnen gaan. Echter betekent dit nog steeds niet dat je alles moet eten wat los en vast zit en is het wel moeilijk om je de dag er na weer te herpakken.

8.Als je honger hebt, dan moet je eten. Dit sluit een beetje aan op tip 6, maar het is erg belangrijk om te eten wanneer je lichaam hier om vraagt. Iets wat veel mensen denken is dat je niet mag eten na 8 uur omdat je lichaam dat dan niet meer verbrand. BULLSHIT! Je kunt dan gerust nog iets eten, want je lichaam gaat 's nachts nog gewoon door met het verteren van voedsel. Het gaat allemaal wat langzamer, maar het gebeurt wel.

9. Geloof in je zelf. Wanneer we gezond eten en sporten, willen we graag resultaten zien en het liefst meteen. Helaas werkt dit niet zo en zijn resultaten pas op de lange termijn te zien. Veel mensen en ook ik hoor daar bij, willen snel opgeven wanneer er geen resultaten zijn. Doe dit niet! Kijk hoe ver je al bent gekomen, ga door met sporten en gezond eten, want als je echt eerlijk bent naar je zelf over wat en hoeveel je eet en hoeveel je sport, dan ga je die resultaten boeken!
Wanneer je een slechte dag of een in jouw ogen, slechte maaltijd hebt gehad, ga dan niet meteen denken dat je het niet meer kunt, maar herpak je zelf. Bekijk het van dag tot dag en leef ook zo.

10. Volg blogs, instagram-accounts of mensen op tumblr die hetzelfde streven als jij. Zoek en gij zult vinden. Zoek motivatie bij mensen die in dezelfde situatie zitten als jij, zo weet je dat je niet de enige bent, maar zul je ook zien dat als een ander het kan, dan kun jij het ook.

Wanneer je een eetstoornis hebt, ga dit dan niet doen, zoek geen mensen op die nog steeds diep in die eetstoornis zitten. Zoek juist dan mensen op die hun eetstoornis verslagen hebben en zie hun als motivatie.

Liefs,
Naomi

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen