maandag 24 februari 2014

Reden twee



Het afvallen van mij heeft verschillende redenen, behalve gezonder zijn en gezonder voelen, zijn er nog andere punten die mij motiveren om af te vallen. Zo besprak ik de vorige keer al dat de belangrijkste reden om af te vallen of aan te komen vooral jijzelf moet zijn. Jezelf een gezondere leefstijl aanmeten doe je omdat het beter is voor jezelf, omdat de kwaliteit van JOUW leven er op vooruit gaat. Al die andere redenen kunnen leuke motivatiepuntjes zijn, maar die zijn lang niet zo belangrijk als jouw gezondheid. Wanneer je nou te maken hebt met ondergewicht en weer naar een gezond gewicht moet of dat het overgewicht is dat naar beneden moet, doe dit voor jezelf. En ook wanneer je blij bent met hoe je er nu uit ziet (niet op het extreme na natuurlijk, want nogmaals leven met een eetstoornis is geen fijn leven), dan moet je luisteren naar je eigen ik en negeren wat anderen zeggen. Sowieso moet je je zelfwaardering niet laten afhangen van anderen, want je bent mooi en meer dan een lichaam.

Zo ik hoop dat jullie nu begrijpen dat je mooi bent zoals je bent en dat als je wilt afvallen of aankomen dat je moet kijken naar het waarom? Niet omdat anderen het van je verlangen, niet denken dat het problemen oplost of dat anderen je dan mooier vinden. Nee het gaat om je gezondheid en houden van jezelf. Hou nu al van jezelf, niet pas wanneer je op jouw 'droomgewicht' bent.

Na flink afdwalen, nu weer terug naar waar deze post voor bedoeld is, mijn tweede motivatiepuntje. En dit is een beetje paradoxaal, want motivatie nummer twee, is om de motivatie voor anderen te kunnen zijn. Ik zou graag willen dat andere mensen denken: 'Als zij het kan, dan kan ik het ook' en 'Je kunt eten en er toch 'goed' uit zien'. Maar ook dat mensen zien dat ik ook gewoon geniet van eten en geniet van het leven. Dat eten niet je leven hoeft te beheersen. De grootste motivatie zou uiteindelijk zijn wanneer ik een voor/before foto heb van mijn zwaarst en een na/after foto van een gezond gewicht en een gezond meisje.

Deze foto is er al wel, maar dan niet een van mijn zwaarste en van mijn streefgewicht. Dit omdat een foto posten van mij zelf op mijn zwaarst nog een iets te grote drempel is en omdat die van mijn streefgewicht er simpelweg nog niet is.



Dit zijn daarom foto's van een te zwaar meisje en daarnaast iemand die op weg is naar een gezond gewicht.
Hopelijk kan ik al iemand zijn of haar voorbeeld zijn, dat iemand kan inzien dat je gelukkig kunt zijn en eten, dat eten je leven niet hoeft te beheersen of dat ik ze op andere manieren kan inspireren, motiveren of tot nadenken kan zetten.

Als laatste nog een paar voor/na's van mensen die mij inspireren.






-




-

Het gaat er niet om hoe ze er eerst uit zagen of hoe ze er nu uit zien, maar om het feit dat ze voor een gezondere leefstijl hebben gekozen. Naast de mensen hierboven heb ik veel meer voorbeelden en zijn er duizenden andere mensen die een voorbeeld kunnen zijn voor jou en mij. Maar uiteindelijk wil ik een voorbeeld voor anderen kunnen zijn. 

Wie is jouw grote voorbeeld? 

Liefs,
Naomi



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen