donderdag 27 februari 2014

Ook jij kan dit!


Zoals al eerder gezegd en ook duidelijk te lezen is aan de rechterkant van mijn blog: Ik heb een eetstoornis overwonnen. Ik heb het bij haar lurven gepakt en zo uit mijn leven gekickt. Weg ermee, wat moet ik met een stemmetje in mijn hoofd dat mij er steeds op wijst dat ik dik ben terwijl ik vel over been was. Een stemmetje dat mij zei niet te eten want dan zou ik dik worden. Zelfs als ik vijf hele appeltaarten, 9 pizza's en 11 bakken Ben en Jerry's zou eten zou ik nog niet dik zijn geworden.

Dankzij dat stemmetje kreeg ik oogkleppen op, zag niet meer wat relevant was en alleen maar een dik meisje in de spiegel, autodeuren, ruiten en op foto's. En ondanks dat de weegschaal steeds een lager getal aangaf en mijn broeken steeds groter werden, ging dat stemmetje steeds harder schreeuwen. Ik moest nog minder eten en nog meer bewegen. Op de Accare waar ik behandeld ben geweest, noemde ik dat stemmetje ook wel Queen Ana. Ze zat in mijn hoofd, op een grote gouden stoel met een kroontje. Queen Ana had de regie van mijn leven over genomen, ik was geen Naomi meer, maar een marionetten pop geworden.


Mensen begonnen zich zorgen te maken, waar het eerst nog was: 'Naomi je ziet er goed uit.' werd het nu 'Naomi, je wordt wel erg dun.'. En ik denk dat het bij veel anderen ook zo gaat, je kunt voor mijn naam je eigen naam gebruiken. Bij mij was dan vaak het stemmetje van Queen Ana die zei: 'Dat zeggen ze omdat ze jaloers zijn.'. Nee dat zeggen ze niet omdat ze jaloers zijn, dat zeggen ze omdat ze zich zorgen maken om jou, omdat ze om je geven en van je houden.

Als je vaak duizelig wordt of zelfs flauw valt, blauwe handen en voeten hebt en donshaartjes krijgt of je menstruatie blijft zelfs uit, dan betekent dat niet dat je het goed doet ook al zou dat stemmetje misschien anders zeggen. Je lichaam is keihard aan het vechten om te overleven, het gebruikt op zo'n moment al zijn reserves en heeft geen energie meer om ongesteld te worden, om het bloed goed naar je ledematen te laten stromen of om jou overeind te houden. Het is continu bezig om jou warm te houden, want ja geef maar toe het is koud wanneer je lichaam geen vet meer heeft.
Vet betekent niet ongezond, een normaal percentage vet betekent dat je functioneert, daar haalt jouw lichaam zijn energie vandaan.

Je bent het eten nodig, eten is niet jouw vijand, maar die eetstoornis is. Hierboven gaat het over Anorexia Nervosa, maar dit kan ook zijn Boulimia Nervosa, Bing Eating Disorder, Eetstoornis niet anders omschreven. Dat je je juist verliest in het eten en braken, dat je juist geen rem hebt op het eten of een combinatie van meerderen. Want wat veel mensen niet weten is dat je ook bij anorexia eetbuien en purgeergedrag kunt hebben en dat boulimia en BED zelfs nog vaker voorkomen dan anorexia.

Soms zitten mensen heel diep in hun eetstoornis, het lijkt wel een put waar je steeds rondjes in loopt en het is er zo koud en donker. Het leven met een eetstoornis is geen leven, want als je echt leeft en geniet van het leven, dan is dat niet afhankelijk van eten of je lichaam. Je bent eten nodig om te leven, calorie├źn zijn geen monstertjes maar geven energie aan je lichaam en gedachten,  de hele dag die zogenaamde monstertjes tellen en naar het stemmetje in je hoofd luisteren, kosten je energie om de echte mooie dingen te zien. Die eetstoornis belemmert jou in het doen van leuke dingen, want dan is er die angst: is daar eten, hoe ontwijk ik het eten en wat zullen die mensen wel niet denken. Zo ontzie je jezelf steeds meer van leuke dingen, terwijl je het juist verdient om te leven. Jij verdient het om te leven, te genieten van het leven!



De eerste stap zetten naar een leven waar je van kunt genieten, is altijd het moeilijkste. Sommigen denken dat er prima is te leven met een eetstoornis, dat willen ze soms nog liever dan een eetstoornisvrij leven. Lieve mensen, als jullie zo denken, geloof mij dat komt omdat je te weinig eet en hierdoor een ongezonde mindset krijgt. Alleen daarom is het al belangrijk om te eten, niet alleen voor een gezond gewicht, maar ook voor een gezonde mindset. Met een steeds gezondere mindset, zul je Queen Ana van haar kroon kunnen werpen en zelf weer de regie in handen nemen.
En die regie kun je in handen nemen, want er zijn zoveel mensen die jou willen helpen, je hoeft dit niet alleen te doen.


De eerste stap is er over praten, licht iemand in uit jouw omgeving die je vertrouwt. Zelf begon ik bij een vertrouwenspersoon op school en samen hebben wij overlegd dat ik het aan mijn ouders zou gaan vertellen. Vanaf toen is het heel snel gegaan en kwam ik al snel op een wachtlijst voor de Accare in Smilde. Zelf heb ik geen goede verhalen hierover, maar misschien werkt het voor jou wel. Naast de Accare zijn er nog veel meer hulpverleners om samen met jou die eetstoornis uit je leven te kicken. Kijk wat het beste bij jou past en zorg er voor dat het niet alleen om het leren eten draait, maar dat je ook kijkt naar de oorzaak van jouw eetstoornis en terugval leert te voorkomen en dat je weer leert om te houden van je lichaam. 

Hieronder nog meer hulpverleningen die hoog scoren op recensies : 
Anorexia Nervosa
Boulimia Nervosa
  • Poliklinische behandeling
  • Startgroep
  • Deeltijdbehandeling
  • Voltijdbehandeling
  • Boosterbehandeling
  • Nazorg
E
  • Poliklinische behandeling
  • Nazorg
  • Avondbehandeling
O
  • Poliklinische behandeling
  • Nazorg

De behandelingen van Novarum.

  • http://www.salixcentrumeetstoornissen.nl Salix biedt verschillende soorten behandelingsmethoden aan voor de diverse eetstoornissen. Ze behandelen niet alleen de lichamelijke, maar ook mentale klachten. Ze richten zich alleen wel alleen op personen vanaf 18 jaar en ouder en een BMI van <16. 
  • http://www.ixtanoa.nl/ Net als human concern werken hier ervaringsdeskundigen. Echter is dit een inloophuis waar je heen kunt wanneer jij wilt dit betekent: GEEN WACHTLIJSTEN! Altijd het beste dus. Te vinden in: Groningen, Amsterdam, Leeuwarden, Nijmegen, Enschede, Zutphen en Utrecht. 
Natuurlijk zijn er veel meer instanties en andere hulpverleningen die jou kunnen en willen helpen. Op www.proud2bme.nl staan er genoeg en ook vast een bij jou in de buurt. Wacht niet, want elke dag die jij vecht tegen de eetstoornis, is een dag die jij terugwint voor jezelf. 

Veel liefs, 
Naomi














Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen