dinsdag 25 februari 2014

Kleine tips die het allemaal hopelijk wat makkelijker maken 1#


Een gezonde leefstijl is niet altijd even makkelijk, overal diverse verleidingen op de loer, mensen die je bekritiseren en wanneer de ene week product A wordt aangeprezen, wordt het de andere week juist afgeraden. Daarbij verlies je soms zelf de motivatie en weer andere momenten barst je van de motivatie, maar lijk je de rest van de wereld te vergeten. Dus daarom deel ik graag een paar tips, waarvan je sommige gerust met een korreltje zout mag nemen. (Niet te veel zout, want dan hou je vocht vast!). 



1. Geniet van alles wat je eet. Ook al eet je een keer te veel, iets te ongezond of meer dan je zou willen. Herpak jezelf er na, maar ga jezelf geen schuldgevoelens aanpraten. Geniet op het moment dat je eet en ervaar het ook als een genotsmomentje.

2. Eet gevarieerd. Ik vind het heerlijk om elke dag te beginnen met tenminste een cracker met muisjes, maar dan denkt mijn lichaam ook: "Daar hebben we dat crackertje met muisjes weer...." En hoeft het geen moeite te doen om dit te verteren. Door te variëren in eten, verras je als het ware je eigen lichaam. Daarom ontbijt ik de ene keer ook met crackers, de andere keer yoghurt met havermout, lijnzaad, hennepzaad en fruit en weer een andere keer een smoothie. Variëren is niet alleen van toepassing op je ontbijt, maar op alles! Eet niet elke dag hetzelfde tussen de middag, als tussendoortjes, als fruit of als avondeten.

3. Ontbijt! Cliché, cliché, cliché. Dit is niet de eerste keer dat je dit hoort en ook niet de laatste keer. Ontbijten is zo belangrijk. Wanneer je dit overslaat ga je later op de dag trek krijgen en is je honger moeilijker te stillen. Daarbij begint je spijsvertering meteen en krijg je energie wanneer je ontbeten hebt, dus eet binnen een half uur nadat je wakker bent geworden.



4. Wanneer mensen klagen over wat je eet en hoeveel je eet.... Eet hun er maar bij op. Wanneer je een keer nee zegt tegen een gebakje omdat je al een verjaardag ervoor hebt gehad, wanneer je een goed gevulde salade eet en de rest aan de pizza gaat of wanneer je liever water drinkt dan alcohol, zijn er vaak mensen die denken het recht te hebben om daar hun mening over te geven. Natuurlijk leven wij in een vrij land, maar het is vermoeiend om steeds jezelf te 'verdedigen'. Waar jij op dat moment liever een gezonde keuze maakt betekent dit niet dat je nooit pizza's en gebak hoeft te eten of geen alcohol kan drinken, maar op dat moment maak jij een gezondere keuze. Wij bekritiseren die mensen dan toch ook niet over hun pizza?
Natuurlijk kun je pizza's en gebak eten en alcohol drinken, het zijn puur voorbeelden. Wanneer je een gezondere leefstijl wilt, moet je soms keuzes maken maar deze keuzes brengen je wel dichter bij jouw doel. Een pizza maakt je niet dik en een salade maakt je niet slanker. Maar zo kun je niet bij elke pizza denken of bij elke salade, want op den duur maken al die pizza's samen en al die salades samen je wel dikker of slanker. Dus geniet af en toe van die pizza, maar geniet zo af en toe ook van een salade.

5. Eet fruit. Zelf heb ik hier totaal geen problemen mee, I LOVEEEE FRUIT. En om aan de richtlijnen van het voedingscentrum van 2 stuks per dag te komen, heb ik ook geen problemen mee. Veel mensen en veel diëten zeggen dat er suiker in fruit zit en hier word je dik van.... BULLSHIT. Sorry voor mijn taalgebruik, maar nee niet sorry. Natuurlijk moet je geen bakken met fruit eten en kun je het het beste houden bij 2-3 stukken per dag. En een kleine tip, eet niet te veel bananen, want dit zet wel aan, niet zo zeer in gewicht, maar vergroot de darmmassa... Ja klinkt goed niet? Om het je niet te moeilijk te maken, varieer dus ook in welke fruitsoorten je eet.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen