woensdag 12 februari 2014

Eierkoeken, kookboeken, discipline zoeken, Sonja Bakker.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, of met mijn excuses op jouw beeldscherm: Het spijt me. Mijn laatste blogpost is al enige tijd geleden en ondanks dat zijn er wel bezoekers langs geweest. Hulde voor jullie, want elke bezoeker maakt mij blij! Dus blijven komen want zo af en toe komen er ineens sporadisch toch blogpost online.
Want ik blog niet alleen, maar daarnaast studeer ik, ben ik een dochter en een zus, een vriendin en een lover. En dat zijn veel dingen om te combineren en dan is nog niet eens alles genoemd. Maar nogmaals, blijf echt komen, ik post echt wel zo nu en dan een stukje of twee en beloof jullie genoeg leesplezier!

Maar ik ga niet mijn hele blogpost wijden aan dat het mij spijt en waarom ik weg was. Deze blogpost is de tweede manier van gezonder leven of juist niet, een andere leefstijl of dieet. Dit keer is het de beurt aan Sonja Bakker, Sonja is een vrouw en die weet ongetwijfeld als geen ander hoe graag wij slank willen zijn of in ieder geval een gezond gewicht willen hebben. Helaas kan ik geen foto vinden van een niet slanke Sonja, dus misschien heeft ze gewoon goede genen en smeert ze stiekem een dikke laag nutella op haar eierkoeken. Echter zijn er toch mensen afgevallen dankzij Sonja Bakker, dus laten we eens kijken hoe ze dat doen.


Als ik denk aan Sonja Bakker, dan denk ik aan eierkoeken en schijt aan Sonja dag. Dat is niet veel, dat weet ik dus laten we Mr. Google eens vragen waar Sonja Bakker nog meer om draait.
De Sonja-Bakker methode is een bekende dieetvorm (wie het niet kent, heeft denk ik echt onder een hunebed geleefd) en gaat uit van 3 hoofdmaaltijden en een beperkt aantal caloriearme tussendoortjes.  
Drie hoofdmaaltijden snap ik nog, bij mijzelf bestaat mijn eetschema ook uit drie hoofdmaaltijden, ontbijt, lunch en avond eten. En een enkele keer op een zondag worden die eerste twee samengevoegd tot een. Daarnaast die beperkt aantal caloriearme tussendoortjes, mijn tussendoortjes zijn twee keer fruit en dan een derde tussendoortje in de vorm van yoghurt, speculaas of een stukje komkommer. Tot zover zou Sonja Bakker trots op mij kunnen zijn.
Helaas bevatten de menu's veel minder brood en soms minder zuivel en fruit dan goed voor je is, aldus het voedingscentrum.  Het brood wordt vaak vervangen door een paar beschuiten of crackers, waar toch minder vezels in zitten dan in brood. Echter krijg je dus wel minder calorieën binnen, dus zul je ook afvallen. 

Nu gaat Sonja Bakker minder blij met mij zijn, want ik hou van brood. Brood, brood, brood. Ik zou het helemaal geen probleem moeten vinden als al mijn maaltijden uit brood zouden bestaan. I LOOOOOOVE Brood. En echt je kunt ook afvallen terwijl je brood eet! Die voedingsvezels die daarin zitten ben je nodig.
Daarnaast raadt Sonja Bakker het aan om, ongeacht wat je verder drinkt, elke dag 2 liter water te drinken. Echter heeft een volwassene maar 1,5 liter drinken nodig per dag. Wat water, thee, vruchtensap of en andere drank kan zijn. 
Ik drink sommige dagen te veel, veel te veel. Denk aan 3-4 liter water op een dag, juist het dubbele van wat aanbevolen wordt. Echter is dit te veel en daar ben ik mij van bewust. Dus ook al zou Sonja Bakker wel blij zijn met mijn manier van drinken, als je elke dag 3-4 liter drinkt, zou dat niet erg goed zijn voor je nieren.
Ook werkt Sonja bakker veel met dure merkproducten, terwijl in veel gevallen alle merken van dat zelfde product goed zijn. En vermeld mevrouw in haar boek allerlei 'voedingskundige' weetjes en tips, terwijl die helemaal niet wetenschappelijk bewezen zijn. Sonja zegt: "Van witte wijn krijg je cellulitis.", "Fruit reinigt je lichaam." en "Koffie onttrekt vocht aan het lichaam.". O en laten we niet vergeten dat ze zegt dat je beter een appelbol met bladerdeeg kunt eten (570 kcal) dan twee oliebollen (samen 320 kcal). 
Wat een rare vrouw toch die Sonja, een beetje mensen de dure merken en gekke weetjes aansmeren. Vrouwen of mannen die dankzij Sonja Bakker willen afvallen, krijgen dingen aangeleerd die niet waar zijn. Het werkt ook mee aan het beangstigen van mensen, want ze zullen hun geliefde witte wijn laten staan en sloten vol koffie gaan drinken. Dus Sonja, hier ben ik niet zo blij mee met jou...

Tot slot, hoe werkt het Sonja Bakker dieet op lange termijn? Nou daar kan ik heel kort in zijn, er is een heel groot risico om weer terug te vallen op het oude gewicht. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en ken ik die personen ook, maar ik ken ook personen die in twee weken 12 kilo afvallen, daarna een slechte week hebben en weer 6 kilo aankomen.
Doordat je de calorie inname beperkt, val je snel af. Echter willen veel mensen wanneer ze op gewicht zijn, weer genieten van gebakjes, brood, iets meer zuivel of een glaasje wijn op zijn tijd. Je lichaam krijgt een gezond aantal calorieën binnen, maar een groter aantal dan dat het gewend is. En dan kom je weer aan....

Mijn conclusie, nee geen Sonja Bakker voor mij. Mensen moeten niet leren dat door een beperkte inname van calorieën dat ze afvallen, maar door gezonde keuzes te maken en door gezond te eten. Daarnaast is het een dieet met regeltjes in de zin dat je bepaalde dingen NIET mag eten. En dan ga ik mijzelf weer dingen opleggen en op den duur beangstigd het mij, want dan mag je geen brood, geen zuivel en als je honger hebt moet je maar wachten op de volgende maaltijd. Nee voor mij dus geen Sonja Bakker, sorry Sonja, maar elke dag een schijt aan Sonja dag.

Misschien denk jij er heel anders over, ben je juist heel veel kwijt geraakt dankzij Sonja en is dit ook zo gebleven of ken je iemand anders met een succesverhaal dankzij Sonja. Vertel het me, ik ben erg nieuwsgierig!

Liefs,
Naomi

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen