dinsdag 21 januari 2014

'Schoon eten'


Er zijn talloze manieren om gezonder te gaan leren eten, af te vallen of aan te komen. Vanaf nu wil ik mij zo af en toe in een dieet of lifestyle gaan verdiepen. Hierbij kun je denken aan Weight Watchers, herballife, clean eaten, Sonja Bakker, Dhr. Frank-dieet etc. Elke keer zou ik een ander dieet of lifestyle nemen om uit te leggen en mijn heerlijke ongezouten (we blijven gezond) mening geven.
Vandaag trappen we af met 'clean eating'. 




Op instagram en tumblr volg ik hier en daar mensen die een gezonde leefstijl nastreven. Iets wat veel mensen proberen en ik zelf ook, maar waar zij net een stap verder in gaan. Ze volgen een 'clean eating' leefstijl en aangezien ik dat zelf (nog) niet doe, kan het maar zo zijn dat mijn opvatting erover helemaal verkeerd is. Volgens mij houdt het in dat je producten eet die puur zijn, zonder allerlei toegevoegde rommel, producten die je overgroot oma zou herkennen en die over datum gaan. Fruit, groenten, noten, vlees en volkoren producten (denk aan rijst, pasta en brood).

Het doet mij ook wel een beetje denken aan wat  holbewoners zouden kunnen eten, het is eten wat de natuur je aanbiedt. Producten die geen rare hokuspokus toevoegingen hebben die je niet kunt uitspreken. Want daarvoor hoef je zelf geen 'clean eater' te zijn, maar wanneer je achterop de verpakking van een voedingsproduct kijkt en je woorden ziet als Natriumbenzoaat, Monosodiumglutamaat of nummers als E200, E205 (deze namen bestaan echt en die nummers ook) dan weten jij en ik vast niet waar het over gaat. Bij pure producten hoef je hier niet aan te denken en al hebben veel vleesproducten ook toevoegingen, dan kun je kiezen voor biologisch vlees.



Doordat je kiest voor pure producten, wat ook nog gezonde producten zijn, zou je als resultaat kunnen hebben dat je afvalt. Eigenlijk alle mensen die ik volg op tumblr en instagram, die deze lifestyle nastreven zijn slank en zelfs op het gespierde af. Al moet ik zeggen dat dit laatste vooral komt omdat ze er ook een strak sportschema op na houden. Toch is gezond eten het grootste aandeel in afvallen, namelijk al 70-80% van jouw afvalproces wordt bepaald door eten.

Voedselpiramide van: Healthysnax


Wanneer je je in het clean eaten verdiept, zul je zelf steeds meer kennis opdoen over eten. Je past je eetschema aan aan jouw leven. Als ik schema's zie waarin staat over hoeveel proteïne, eiwitten, calorieën of koolhydraten iemand heeft gegeten, dan kom ik niet verder dan dat ik weet dat meer dan 2200 calorieën nou niet heel bevorderlijk is om af te vallen. Ook kun je beter meer eiwitten eten dan koolhydraten en zijn eiwitten vooral goed na het sporten, het is namelijk goed voor het herstel en de opbouw van je spieren. Het is niet veel, maar een begin is er.

Clean eating spreekt mij aan, dit omdat je juist aangemoedigd wordt om te eten, maar zolang je maar weet wat je eet. Je weet wat je lichaam nodig heeft en eet dat. Natuurlijk mag je wel eens zondigen, iets wat clean-eaters ook wel cheatmeal of cheat day noemen. Een maaltijd of een dag eten wat je wilt, niet nadenken. Ook dit is goed voor je, omdat je dan de verbranding weer een energie kick geeft.
Ook leer je heel creatief te zijn met eten, welke producten zijn het lekkerste samen en zijn goed voor je. Veel mensen doen aan het 'met maximaal vijf producten koken' principe, waarbij je dus helemaal creatief moet zijn of aan mealprepping. Meal prepping houdt in dat je van te voren je eten klaarmaakt, ver van te voren. Sommigen doen dit de avond van te voren, anderen maken eten klaar voor de hele week. Ook dit vind ik een goed idee, doordat je veel dingen al voorbereidt, grijp je later minder snel naar ongezond fastfood uit luiheid of omdat je een zware dag hebt gehad.


Meal preppen door: Gaby Rogers

Clean eating heeft dus veel voordelen en spreekt mij op veel punten aan. Alleen ben en blijf ik kritisch en vind ik dat er ook (kleine) nadelen zijn.
Wanneer je aan clean eating doet, is het bij anderen of in een restaurant eten vaak erg moeilijk. Eerder merkte ik toen ik nog vegetariër was, dat dit al problemen kon opleveren, maar dan kun je nog gaan voor een gerecht zonder vlees of met veel moeite het vlees eruit scheppen. Wanneer je clean eat is dit een stuk lastiger.
Daarnaast, misschien wel de in mijn ogen de grootste nadeel, je beperkt je zelf heel erg en legt jezelf veel regels op. Laatst tijdens een hoorcollege ging het over orthorexia, een eetstoornis die nog niet officieel als stoornis is benoemd, maar waar wel steeds meer mensen mee te maken krijgen. 

Bij orthorexia draait het om zo puur en gezond mogelijk eten, je wilt ook zo min mogelijk calorieën. Dit doen ze echter niet met de streef om dun of mager te zijn zoals bij anorexia (ik weet dat er ook genoeg meisjes of jongens zijn die anorexia hebben gehad om een andere reden, maar dit is nou eenmaal een 'criteria' om aan de eetstoornis te voldoen), maar om zo gezond mogelijk te leven. Vaak willen ze niet meer dat de ouders koken, maar willen ze zelf de controle hier over hebben zodat er niets te veel gebruikt wordt. 
Hierin kun je al zien dat eten dan op den duur controle krijgt over iemands leven en dat is juist wat niet hoort, jij hoort zelf die controle te hebben.

Conclusie? Ik denk dat clean eating best kan, zij het in af en toe een volledig gezonde maaltijd, gezonde dag of gezonde dagen. Denk aan ontbijten met een smoothie, maar als lunch gewoon een boterham met chocopasta te nemen en 's avonds een echte Hollandse maaltijd of juist een salade. Aan de andere kant zie ik veel mensen een gezonde leefstijl creëren door middel van clean eating en ik heb bewondering voor hun doorzettingsvermogen. Een dieet of leefstijl met te veel regels, waarbij je veel dingen niet mag eten en waar je veel moeite moet doen voor een maaltijden, dat werkt voor mij niet. Een smoothie wanneer ik vrij ben, gekookte eitjes, een beker yoghurt smaken mij heerlijk en gezondere alternatieven spreken mij heel erg aan, maar om elke dag weer bezig te zijn met pure maaltijden te bereiden is niet aan mij besteedt. 

Eten heeft lang genoeg de baas over mij gespeeld en nu wil ik zelf bepalen, in gezonde mate, wat ik wil eten. 



Is clean eating wel wat voor jou, doe je er al aan of vind je dat ik het bij het verkeerde einde heb? Geef je mening! 

Liefs, 
Naomi


2 opmerkingen:

  1. Leuk artikel!! Ik probeer altijd wel gezond te eten, maar ik kan sommige dingen echt niet laten staan.. x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige dingen zijn ook veels te lekker en waarom zou je het laten staan? Soms mag je best genieten!

      Verwijderen