maandag 6 januari 2014

Afvallen is een proces.

 
Afvallen is een proces, net als aankomen. En net als aankomen, val je ook niet van de een op de andere dag een paar kilo of alle gewenste kilo's, weer af. Het is een proces met z'n ups en downs, de ene keer val je een paar gram tot een kilo af, de ene keer kom je dat misschien weer aan. Het ene moment voel je je goed, zit je in een flow van gezond eten en lekker sporten. Terwijl zo'n flow ook weer kan omslaan naar je neerslachtig voelen, veel eten en geen motivatie om te gymmen.
 
Het is dus alles behalve gemakkelijk om af te vallen (of aan te komen voor anderen), want anders had iedereen wel zijn of haar gewenste lichaam. Maar aan de andere kant, is het niet juist goed om te vechten voor dat lichaam wat je wilt? Ik moet zeggen dat mijn afval- en aankomprocessen door de jaren heen mij ook veel geleerd hebben. Het is niet vanzelfsprekend om slank te zijn en je moet er ook je best voor doen om zoiets te behouden. Mij heeft het discipline, doorzettingsvermogen en wilskracht gegeven.

Afvallen is dus een proces met ups en downs, maar er zullen ook stagnaties plaatsvinden. Tijden van wat je ook doet, hoe veel/weinig je ook eet en hoeveel je ook sport, je blijft maar op een en hetzelfde gewicht. Dit alles ken ik en heb ik meerdere malen meegemaakt. En alles behalve de ups, in de zin van het gewicht gaat down, werkte allemaal niet erg motiverend. Ik wil bij wijze van spreken meteen de volgende dag zien dat ik die dag ervoor gezond heb gegeten en gesport. Dat dit zeer onrealistisch is, ben ik mij van bewust.
 
Daarom ga ik nu niet wanneer ik mij slecht voel, juist meer eten en minder bewegen. Of wanneer ik het druk met school ben, 'vergeten' om te sporten en denken dat ik al dat extra eten nodig ben. Dankzij Weight Watchers weet ik precies wat ik nodig ben en dat is meer dan genoeg van iemand van mijn leeftijd, mijn lengte, mijn gewicht en voor het feit dat ik een vrouw ben. En dan is het vooral belangrijk dat ik opschrijf wat ik eet, meten is weten en als je schrijft heb je alles overzichtelijk. Dat ene dropje, stukje chocolade of tweede bordje avondeten, verdwijnen vaak uit onze gedachten, maar geven ons een herinnering wanneer je in de spiegel of op de weegschaal geen verandering ziet.
Het is moeilijk om gemotiveerd te blijven in een maatschappij als die van ons. We hebben de mogelijkheid om overal heen te gaan zonder te bewegen en gezond eten is duurder dan eten vol suikers en ongewenste vetten. Daarnaast is het moeilijk gemotiveerd te blijven wanneer je niet de gewenste resultaten ziet, maar realiseer je dat verandering tijd nodig heeft. Je bent niet in een dag al die kilo's aangekomen, dus die kilo's zullen er ook niet in een dag af zijn. En helaas bestaat er ook geen wonderpil, die er voor zorgt dat het er zo af is. Nee er is maar een methode en dat is weet wat je eet, eet gezond en beweeg. Je bent niet de eerste in dit proces en niet de laatste, maar als het al zoveel mensen is gelukt, dan passen jij en ik prima in dat rijtje thuis. Nu zijn anderen misschien jouw inspiratie, maar straks kan jij die van een ander zijn.

Ik heb heel veel liefde voor tumblr, zelf heb ik er ook mijn weightloss blog met plaatjes voor inspiratie, namelijk www.prettychild.tumblr.com . Maar naast mij zijn er ook weer heel veel mensen die hun verandering al hebben laten zien op tumblr: http://www.tumblr.com/search/weight+progress. Wat is er nou fijner om je te kunnen identificeren met een ander en motivatie uit anderen te halen.
Zelf haal ik ook motivatie uit anderen, hieronder zullen enkele van mijn voorbeelden of droomlichamen volgen. 








 
 
Misschien is iemand hierboven, of totaal iemand anders jouw motivatie. Wees realistisch en gezond, wellicht kan jij dan je doelen halen! Maar hou ten aller tijden van jezelf, jij bent jij met je eigen schoonheden en talenten.
 
 
Liefs,
Naomi
 




1 opmerking:

  1. Wauw heel mooi geschreven! En het klopt echt helemaal, ik vind jou echt al wel een voorbeeld trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen