maandag 23 december 2013

Emotionele breakdown.




Ik heb lange tijd nagedacht of ik dit hier wel moest posten, ik ben al heel open geweest over mijzelf, maar dit is toch even voor mijzelf een stapje verder. Dat wat ik al eerder gepost heb is vooral over het verleden geweest, dit is iets wat momenteel heel erg speelt.
Mijn lichaam speelt al meer dan 9 jaar een groot issue in mijn leven, nee het is het issue in mijn leven. Nooit was het goed genoeg, waardoor ik afvraag is het wel OOIT goed genoeg?
Altijd wilde ik mooi zijn, mooi zodat ik geaccepteerd zou worden door mijn omgeving, mooi zodat ik ook met mooi benoemd zou worden, mooi zodat ik de liefde van mijn leven zou ontmoeten, gewoon mooi, volgens maatschappelijke normstaven.

Maar wat is mooi? Er zijn mannen die van volle ronde vrouwen houden, volgens maatschappelijke normstaven 'te zwaar', sommigen willen een gespierde afgetrainde vrouw, weer andere houden van slanke dames, je hebt ze nou eenmaal in allerlei maten en gelukkig is er voor elke maat een passend dekseltje.
Afgezien van die mannen, waarvan het helemaal geweldig is als ze je accepteren zoals je bent, gaat het voornamelijk om van jezelf houden. En wat is dit moeilijk, want steeds jonger beginnen meisjes met lijnen en slaan ze hierin door. Hoe kan deze cirkel doorbroken worden? Want de nieuwe generatie groeit ook op met het beeld 'dun/slank is mooi', onzekere vrouwen om hun heen en de druk om perfect te willen zijn.

Toch ga ik voor mijzelf proberen dit te doorbreken, 9 jaar onzekerheid over mijn lichaam is toch absurd. Deze week zat ik er emotioneel gezien weer, ALWEER doorheen. Het is bijna kerst, iets wat voorgaande jaren altijd een issue was omdat ik in mijn hoofd steeds bezig was met: hoe eten we nu zo min mogelijk en de jaren daarna, ik word steeds dikker ik eet te veel. Dit jaar is het geen problemen wat betreft eten, maar wat betreft mijn figuur, kerstoutfit en ik ben nog steeds niet op streefgewicht.

Er zijn twee jurkjes, twee hele mooie jurkjes die mij goed staan aldus de mensen om mij heen. Maar als ik in de spiegel kijk, kan ik alleen maar boos, verdrietig en gefrustreerd raken. Want ik zie niet hoe leuk of mooi die jurkjes mij staan, ik zie mijn dikke boven benen, mijn dikke buik en heupen en mijn dikke armen.
Dus dat werkte niet echt mee in mijn zin voor kerst of mijn hoop in ooit op mijn streefgewicht te geraken. Maar gelukkig heb ik lieve mensen om mij heen, die mij steunen en er elke keer weer uit trekken. En ook hieruit ben ik getrokken, ik moet die onzekerheden een trap onder hun kont geven en doe daarom juist die jurkjes aan. Ik kies voor mijzelf, nee ik kies nog meer voor mijzelf en om gelukkig te worden met mijn lichaam.

Daarom ga ik deze kerst gewoon genieten van al het lekkere eten, trek ik een leuk jurkje aan en 'moet ik het er maar mee doen' hoe ik er nu uit zie. Ja ik heb dit jaar nog niet mijn streefgewicht behaald, maar ik zeg NOG niet. Maar 2014 is weer een jaar, weer 365 dagen en 8766 uren dat ik uiteindelijk toch mijn streefgewicht kan bereiken. Ik moet hiervoor leren plannen, zowel het eten als het sporten, maar ook voor school en vrije tijd. Maar vooral moet het niet mijn dagelijkse leven beheersen, een keer een slechte dag is niet erg.

In een andere post ga ik vertellen hoe ik dat wil realiseren, misschien kunnen anderen daar tips of motivatie uit halen. Voor nu wil ik vooral zeggen, laat je zelfbeeld niet de stemming tijdens de feestdagen bepalen. Geniet er van, dit hoeft niet te betekenen dat je je vol propt en kan zelfs in je pyjama, maar geniet er van. De jaren dat ik minder of helemaal niet van kerst heb genoten, zijn minder leuke herinneringen dan de jaren dat kerst gewoon een feest van samen zijn, met lekker eten en een goede reden om een nieuwe outfit te kopen was.
Eet wat jij lekker vindt, maar ga vooral geen calorie├źn tellen en over eten hoeft ook niet, trek aan waar jij je comfortabel in voelt al is dat een pyjama, een jurkje met hoge hakken of in een broek en geniet van de dagen met de mensen van wie je houdt. Zet even twee dagen je zorgen op zij, wie weet bevalt het je wel en kun je daarna in 2014 dat vast houden.

Voor iedereen wens ik daarom nu hele fijne feestdagen en een gelukkig liefdevol 2014!

Liefs,
Naomi

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen