maandag 25 november 2013

You're beautiful


Deze blog staat vooral in het teken van hoe ik mijn streefgewicht probeer te bereiken, maar ook dat ik als geen ander weet hoe ver je hier in kan doorslaan omdat het nog steeds niet goed genoeg is. Nog dagelijks zijn meisjes en jongens bezig met hun uiterlijk, de een wil dunner zijn, de ander gespierder en weer een ander wil gewoon graag een beetje aankomen.
 
Zolang dit gezond gebeurd en je hierin niet doorslaat, kan het allemaal prima. Het is goed om het beste uit je zelf te halen, maar het is net zo goed om wat 'voller', niet zo gespierd of slank te zijn. Uiteindelijk gaat het om het accepteren van jouw lichaam en moet je er van houden. Dat dit moeilijk is, ben ik mij heel erg goed van bewust. De 'maatschappelijke norm' ligt nog steeds op slank zijn, ook al wordt dit gelukkig steeds minder.


Met de maatschappelijke norm bedoel ik een heel breed scala, zowel in tijdschriften als op tv zie je voornamelijk slanke mensen. En als het dan over de zo genoemde "dikke mensen" gaat, zijn het voornamelijk afvalprogramma's zoals The biggest loser, Obese of De afvaller XXL. Programma's waar ik graag naar kijk, omdat ik het mooi vind om te zien dat deze mensen voor een gezonder leven gaat. Maar nog steeds mis ik de 'volslanke', 'stevigere', 'curvy' of mensen met een maatje meer, in tijdschriften en op tv.
De reden dat ik deze mensen met aanhalingstekens noem, is omdat het vaak negatieve benamingen zijn, voor mensen die net als ieder ander zijn. Natuurlijk ben ik van mening dat je zo gezond mogelijk moet leven en je lichaam met liefde moet behandelen, maar dat betekent niet dat ik die mensen die dat niet doen en dus overgewicht hebben, maar een lelijke benaming moet geven. Daar word ik zelf ook niet mooier van.

Naast de zogenoemde media, merk ik het ook wel in mijn omgeving. Mensen die niet weten of het even vergeten zijn dat ik een eetstoornis heb gehad, slingeren wel eens een opmerking naar mij toe die echt zeer kan doen. Overigens niet alleen naar mij, maar ook naar vriendinnen merk ik dit wel eens op.  Iets wat vaak gedaan wordt door jongens, hoe ironisch dan ook dat mijn eerste keer afvallen was, omdat ik geaccepteerd en leuk wilde gevonden worden door jongens.
Als jou dit ooit overkomt, probeer er boven te staan, dit zegt niks over jou, maar iets over die ander. Ja, dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want ook ik vind dit heel moeilijk en kan zo nog opmerkingen van jaren geleden voor de geest halen.

Nu ik weer opnieuw afval, op een gezonde en verantwoorde manier, doe ik dit alles behalve voor jongens. Niet alleen omdat ik al de liefste en leukste vriend heb die mij gelukkig accepteert zoals ik ben, maar ook omdat je nooit maar dan ook nooit jezelf moet veranderen voor een ander. Dit geldt niet alleen wat betreft afvallen/aankomen/gespierder worden, maar ook je haar verven, piercings of tattoos nemen of een bepaalde kledingstijl mooi vinden. Wees altijd jezelf!
Jezelf veranderen of juist jezelf blijven doe je voor jezelf.

Natuurlijk zijn er ook mensen die hun lichaam gewoon accepteren, gewoon omdat ze blij zijn met wat ze hebben en wie ze zijn. En dat is iets waar ik ook nog steeds naar streef. Het is niet zo dat ik denk dat als ik op mijn streefgewicht ben, dan ben ik blij, nee ik probeer mijn lichaam nu al mooi te vinden, blij te zijn met wat ik heb en wie ik ben. En dat moeten jullie ook doen, accepteer je lichaam zoals het nu al is, want als je er nu al niet van houdt, wordt dit ook moeilijk wanneer het wel is zoals jij wilt.

Dus welke maat je nu ook hebt, hoe zwaar je weegt of hoe je lichaam gebouwd is, het maakt niet uit want iedereen is mooi, letterlijk zoals de afbeelding hieronder zegt, elk lichaam is mooi. Schaam je je voor je figuur, heb je misschien striae of cellulitis? Hou daar mee op, nu meteen! Vaak vergelijken we ons hiermee met beroemde mensen, de mensen van jawel, de televisie en uit tijdschriften. Maar ik hoef jullie hoop ik nu niet meer te vertellen dat 9 van de 10 afbeeldingen zijn gefotoshopt en ook de mooiste vrouwen uit celebrity land hebben cellulitis of striae.
En als we ons niet vergelijken met die beroemde mensen, dan vergelijken we ons wel met mensen om ons heen, vaak vrienden of vriendinnen. Hierbij kijken we vaak naar wat wij niet hebben of kunnen en wat de ander wel heeft of kan. Maar zoals jij je met die vriendin vergelijkt, heeft die vriendin wellicht punten bij jou die ze graag zou willen overnemen.

 
Laat je gevoel van eigenwaarde en je zelfbeeld niet de overhand nemen in jouw leven. Nu ik 21 jaar ben besef ik steeds meer dat het zo'n zonde is geweest dat ik mijn geluk aan de vorm van mijn lichaam heb gemeten. 'O als ik maar slank ben, dan ben ik gelukkig.' Iets wat ik altijd gedacht heb en soms nog steeds denk, maar dit is niet zo. Je kunt er nu voor kiezen om gelukkig te zijn, doe dingen die jou gelukkig maak en geniet van elk klein momentje. Natuurlijk mag je afvallen, aankomen of gespierder worden als dit geheel gezond gebeurd, maar blijf tegelijkertijd van je lichaam houden.
 
Om deze wederom lange post af te sluiten, een aantal motiverende plaatjes die goed aansluiten op deze post. 









 
 
Liefs, Naomi
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen