maandag 28 oktober 2013

Van een lekker kind, naar ondergewicht, naar overgewicht, naar gezond. Deel 2.

Elk jaar na mijn eetstoornis, hoewel het altijd nog een rol in mijn leven speelt, beloofde ik mijzelf: Dit is jouw jaar, dit jaar kom je weer op een gezond gewicht en word je zelfverzekerder. Maar elk jaar faalde ik hier in. Ik voelde me constant onzeker, ook toen ik een gezond gewicht behaald had, iets wat ik op dat moment niet doorhad. Er is altijd een gevoel van spijt wanneer ik foto’s zie van mijzelf op een gezond gewicht.




Ik zelf op gezond gewicht
 
Dus ondanks dat gezonde gewicht, waren er nog steeds geen gezonde gedachten of een gezond eetpatroon. Ik heb mijzelf nooit op het moment zelf dun, slank of nog belangrijker, mooi gevonden, dit besef komt pas wanneer ik die foto’s jaren later terug zie.
En ook mijn eetpatroon was nog verre van goed. Ik wisselde veel en ongezond eten af met niet eten en daarnaast durfde ik niet meer te beginnen met sporten. Langzaam kwamen er kilo’s bij, eerst 1-3 kilo waarvan ik denk, dit kan ik zelf wel oplossen. Maar die 3 kilo, werden er 7 en die 7 kilo werden er uiteindelijk een hele boel. Met elke kilo, werd de stap om hulp te vragen groter, ik wilde dit zelf oplossen, net als ik al eerder had gedaan, iets wat mij alleen totaal niet lukte omdat ik de gezonde manier van afvallen niet kende.  
Tot dat mijn relatie uit ging, een relatie waar in ik dus veel aangekomen was en nog steeds onzeker was. Ik besloot het roer drastisch om te gooien, ik zou gaan leven voor mijzelf. Dankzij de blog van Shirley: www.styleguide.nl kwam ik in aanraking met weight watchers. Ik las en zag hoeveel zij was afgevallen op een gezonde en verantwoorde manier, al snel had ik een cursus in de buurt gevonden en zette ik de stap om hier naar toe te gaan. Weg met mijn overtollige kilo’s, bewust meemaken dat ik afval, continu begeleiding en vooral: gezond afvallen.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen